V anglicky hovoriacich krajinách – USA, Austrálii a Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska čoraz viac ľudí uprednostňuje nealkoholické a nízkoalkoholické nápoje. Rastúci dopyt po týchto druhoch nápojov tak mení škodlivú a zastaralú alkoholovú normu.
Austrália: Mať na výber je základ, „Halda normálnych“ vyplnila dieru na trhu.
Uprostred pandémie koronavírusu si štyria kamaráti v Austrálii založili firmu na výrobu nealkoholického piva. Uvedomili si totiž, že chcú znížiť svoju spotrebu alkoholu – každý z iných dôvodov. To viedlo k názvu spoločnosti “Heaps normal” – Halda normálnych, čo odkazuje na veľké množstvo ľudí, ktorí sa rozhodnú byť „bez alkoholu“ z rozličných dôvodov. Tiež veria, že v Austrálii dokážu zmeniť škodlivú alkoholovú normu prostredníctvom domáceho produktu, ktorý je Austrálčanom blízky.
„Všimli sme si, že Austrália má tak trochu (alkoholový) problém. Uvedomili sme si, že ak by sme chceli túto (alkoholovú) kultúru nejako zmeniť, musíme byť schopní dať ľuďom na výber aj inú možnosť,“ povedal pre Sydney Morning Herald Andy Miller, spoluzakladateľ Heaps Normal.
Firma už získala 1,3 milióna dolárov od investorov (vrátane prominentných startupových) a očakáva ďalší rast biznisu.
Nealkoholické pivá sú jednou z najrýchlejšie rastúcich kategórií v Austrálii. Veľké značky pivovarov tiež vyrazili na trh so svojimi vlastnými nealkoholickými verziami pív, aby sa prispôsobili rastúcemu nealko trendu. Patrí k nim Carlton Zero gigantu Carlton&United Breweries, Heineken 0.0, alebo značky remeselných pív ako Sobah, UpFlow či NORT Refreshing Ale.
Veľká Británia: Zvyknite si na skratku NoLo, mladí chcú byť zdraví.
Predaj nealko a nízkoalkoholických (NoLo) nápojov počas pandémie prudko stúpal aj v Spojenom kráľovstve, kde sa tieto produkty dokonca stali mainstreamom. Podľa spoločnosti Nielsen predaj v NoLo segmente vzrástol po marcovom lockdowne o 32,5%. Odvtedy zaznamenal nárast o ďalších 30% na 188 miliónov libier.
Vzrástol aj dopyt po nízkoalkoholických a nealkoholických destilátoch a vínach. Asociácia predajcov vína a destilátov vyčíslila túto kategóriu za obdobie apríl až jún 2020 na 109 miliónov libier. Reťazec Waitrose uvádza, že jeho tržby v kategórii nealko a nízkoalkoholických destilátov a vína vzrástli o 22%, pivo o 29% a cider o 13% v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Tento trend vo veľkom poháňa mladá generácia, ktorá je viac zameraná na zdravý spôsob života. Súčasná pandémia koronavírusu ešte viac podporila záujem o zdravšie alternatívy, čo vyúsťuje do zvýšeného záujmu o NoLo kategóriu.
Podobný vývoj obchodníci predpokladujú aj vo vianočnom období, čo ukázali aj zistenia v prieskume spoločnosti TESCO. Množstvo mladých ľudí vo veku 18 až 34 rokov podľa neho plánuje počas sviatkov servírovať práve nízkoalkoholické alebo nealko nápoje.
USA: Mocktail je nový cocktail!
Nedávny prieskum medzi 2000 Američanmi vo veku 21 až 39 rokov ukázal, že nealko kategória počas pandémie rastie aj na americkom kontinente. 52% opýtaných uviedlo, že zvýšilo konzumáciu nealkoholických pív a mocktailov – nealko miešaných nápojov. 61% respondentov uprednostňovalo nealkoholické pivá z dôvodu, že chceli znížiť spotrebu alkoholu. 62% opýtaných by uprednostnilo bar, v ktorom majú v ponuke nealkoholické pivo.
Rovnako ako v iných krajinách, aj americká mládež je uvedomelejšia v otázkach zdravia. Prieskum ukázal, že priemerný respondent sa viac zaujímal o zdravé alternatívy v stravovaní, telesné aktivity a vyrovnaný pracovný a súkromný život.
Čo na to Movendi SK?
Mnoho ľudí si práve v obodbí pandémie uvedomilo, že ich „predpandemická“ konzumácia alkoholu bola viac riadená normami a zvykmi a správaním druhých ľudí, ako ich vlastnou potrebou používať alkohol a významne svoju spotrebu počas pandémie znížili alebo úplne prestali. To by sme mohli považovať za tú svetlú stránku, ktorú so sebou nový koronavírus priniesol. Na druhej strane sa ale konzumácia alkoholu u tých, ktorí už aj pred pandémiou mali s alkoholom problém, ešte zvýšila. Používanie alkoholu je pre nich zjavne spôsob trávenia času alebo prostriedok na zvládanie stresu a úzkosti. K tomuto problému nemôžeme byť ľahostajní.
Z pohľadu Movendi SK sú správy o NoLo vynikajúce pre náš všetkých. Verejné zdravie vo svete aj na Slovensku potrebuje všetku pomoc, ktorá sa mu môže dostať. Aj od vlád jednotlivých krajín prostredníctvom riešení, ktoré znížia spotrebu alkoholu, ale aj od každého z nás. Naším životným štýlom a našimi voľbami produktov, ktoré konzumujeme, môžeme prispieť k tomu, aby naše nemocnice neboli preťažené prípadmi spojenými s chorobami, ktorým sa dalo predísť. To, že mladí ľudia volia NoLo, je reakcia na mnoho vecí, ako napríklad trend zdravšieho životného štýlu, nové spôsoby socializácie, zvyšovanie povedomia o škodách, ktoré alkohol spôsobuje, alebo odpoveď na vysokú konzumáciu alkoholu svojich rodičov.
Zdroje
The Sydney Morning Herald: “‘Not preaching’: alcohol-free brewers hope to change drinking culture“
The Guardian: “Low and no-alcohol sales soar 30% in lockdown as UK drinking habits change“
Beverage daily.com: “Heineken consumer study: Millennials are turning to alcohol-free beer during COVID-19“